بهترین اسنوکر بازان جهان – لیست ۱۵ تایی

بهترین اسنوکر بازان جهان

بهترین اسنوکر بازان جهان را می شناسید؟ به نظر شما، معروف ترین اسنوکر باز جهان کیست؟ دنیای اسنوکر سال های سال است که طرفداران مخصوص به خود را دارد و ورزش المپیکی اسنوکر نیز توانسته است جایگاه خود را میان سایر رشته های ورزشی پرطرفدار پیدا کند؛ ولی اگر بخواهید به پیشینه این بازی نگاه کنیم، جالب است با بهترین اسنوکر بازان جهان آشنا شویم.

بهترین اسنوکر بازان جهان

ورزش پرطرفدار اسنوکر در طول تاریخ، بزرگان بسیاری را بر خود دیده است که در این بین، ما قصد داریم به 15 بازیکن برتر تاریخ اسنوکر اشاره کنیم که بیشترین افتخارات را به دست آورده اند و توانسته اند شهرت زیادی در این ورزش کسب کنند.


پیشنهاد مطالعه : آموزش مقدماتی اسنوکر


البته بازیکنان دیگری هم هستند که پیش تر و یا در حال حاضر افتخار آفرینی می کنند ولی اسم آن ها در این لیست نیست، چرا که ما در این پست قصد داریم تنها به بهترین اسنوکر بازان جهان اشاره کنیم؛ آن هایی که خاطره ساز شده اند، رزومه افتخاراتشان بلند است و توانسته اند در رتبه های برتر اسنوکر جهان جایگاه خود را تثبت کنند.

1. رونی اُسالیوان – Ronnie O’Sullivan

رونی سالیوان معروف به راکت در ابعاد گسترده ای در روح اسنوکر و اسنوکر دوستان نفوذ کرده و لقب پرافتخارترین و حتی بهترین اسنوکر باز کل ادوار اسنوکر را یدک می کشد. او دارنده هفت قهرمانی جهان، شش عنوان مستر و پنج قهرمانی انگلستان است و همچنان هم به افتخار آفرینی های خود در بالاترین سطح اسنوکر ادامه می دهد.

او همچنین رکوردهای بسیاری را در دنیای اسنوکر به جای گذاشته است که دست نیافتنی به حساب می آیند مثل قهرمانی در مسابقات مسترز در سن 19 سالگی و همچنین برای بیشترین بریک ماکسیمم (15 بار) و سریعترین بازیکن تاریخ که توانسته بریک 147 را در حدود 5 دقیقه به ثبت برساند! پس اگر نخواهیم اسم رونی را بین بهترین اسنوکر بازان جهان بیاوریم، اسم چه کسی درخور این جایگاه است؟! (بیوگرافی رونی سالیوان را همین الان اینجا بخوانید)

2. جو دیویس – Joe Davis

جو دیویس، متولد 1901، قهرمان 15 دوره اسنوکر جهان بود. این مرد انگلیسی تنها بازیکنی است که در مسابقات قهرمانی اسنوکر جهان شکست نخورده است، در حالی که او همچنین اولین شکست قرن را در این مسابقات در سال 1930 به ثبت رساند. دیویس همچنین قهرمان بیلیارد جهان بود، قبل از اینکه در سال 1955 به اولین بازیکنی تبدیل شود که به حداکثر ماکسیمم دست یافته است.

دیویس احتمالاً اگر از سال 1946 روی تورنمنت های دیگر تمرکز نمی کرد، مسابقات قهرمانی جهانی اسنوکر بیشتری را به دست می آورد. دیویس در سال 1963 موفق به دریافت جایزه OBE شد و این شخصیت افسانه ای راه را برای نحوه بازی اسنوکر امروزی هموار کرد. دیویس در سال 1978 در سن 77 سالگی درگذشت.

3. استیون هندری – Stephen Hendry

استیون هندری در طول دوران حرفه ای اسنوکر خود در مجموع 36 تورنمنت از جمله هفت موفقیت در Crucible برنده شد. اسکاتلندی بیش از 700 بریک بالای 100 و 11 تا ماکزیمم بریک دارد که لقب هایی از جمله پسر طلایی و مرد یخی را برای او به ارمغان آورده است. هندری اولین بار در سال 1990 قهرمان جهان شد، زمانی که در فینال بر جیمی وایت غلبه کرد.

او پنج سال متوالی از سال 1992 تا 1999 این عنوان را به دست آورد. هنگامی که هندری در آگوست 2020 به صحنه حرفه ای بازگشت بسیاری از طرفداران را خوشحال کرد. در حالی که هنوز بازگشت افسانه ای که او به آن امیدوار بود نبوده است، هندری بیان کرده است که هنوز امیدوار است یک بار دیگر در Crucible رقابت کند. هندری در سال 1993 جایزه MBE را دریافت کرد، در حالی که او 6 برابر WPBSA بازیکن سال است.

4. استیو دیویس – Steve Davis

دیویس در سال 2016 پرده یک حرفه درخشان را پایین آورد و شش بار قهرمان جهان شد و به یکی از اولین ستاره های اسنوکر تبدیل شد. دیویس علاوه بر موفقیت‌ هایش در The Crucible، شش قهرمانی بریتانیا و سه عنوان Masters را نیز به دست آورد. دیویس اولین بازیکنی بود که بیش از 1 میلیون پوند جایزه دریافت کرد. دیویس در طول دوران حرفه‌ ای خود تنها یک بریک 147 را تجربه کرد.


پیشنهاد مطالعه : استیو دیویس {پدر اسنوکر مدرن}


او در سال 1988 برنده جایزه شخصیت ورزشی سال بی بی سی شد. او تنها بازیکن اسنوکری است که تا به حال این کار را انجام داده است. به دور از اسنوکر، دیویس نیز قدرت خود را در استخر امتحان کرد، جایی که او به طور منظم برای اروپا در جام Mosconi بازی کرد. دیویس حتی در سال 2003 در سریال I’m a Celebrity…Get Me Out of Here ظاهر شد و در سال 2000 یک OBE شد.

5. الکس هیگینز – Alex Higgins

الکس هیگینز فردی بود که هم روی میز و هم خارج از میز می شد روی آن حساب کرد. قهرمان دو دوره جهان یکی از بازیکنان منتخبی است که برنده تاج سه گانه اسنوکر شده است و در مسابقات قهرمانی و مسترز انگلستان نیز به موفقیت هایی رسیده بود، ولی در سال 2010 و در سن 61 سالگی از دنیا رفت.

الکس هیگینز الهام بخش بسیاری از بازیکنان برتری بود که او را دنبال کردند، از رونی اسالیوان و جیمی وایت. رقابت هیگینز با استیو دیویس برای سال‌ های متمادی در دهه‌ های 80 و 90 چالشی جالب بین اسنوکربازان و اسنوکر دوستان بود. مرد ایرلندی شمالی به خاطر سرعت دور میز و تکنیک غیرمعمولش به شهرت بسیار زیادی در دنیای اسنوکر دست پیدا کرده بود و بی راه نیست که نامش در لیست بهترین اسنوکر بازان جهان بدرخشد.

6. دنیس تیلور – Dennis Taylor

تیلور ایرلندی برنده مسابقات اسنوکر قهرمانی جهان در سال 1985 بود. با وجود این که تیلور هرگز به رتبه 1 در رده بندی جهانی نرسید، بازیکن بسیار محبوبی بود. در همین حال، بالاترین بریک ثبت شده حرفه ای او 141 بود.

بزرگ ترین لحظه دوران حرفه ای تیلور، فینال قهرمانی جهان در برابر استیو دیویس بود، جایی که او هشت فریم ابتدایی را شکست خورد و در ادامه با نتیجه 18 بر 17 برنده شد! در سال های اخیر، تیلور را بیشتر در Strictly Come Dancing دیده ایم.

7. جان هیگینز – John Higgins

هیگینز بازیکن اسکاتلندی در طول دوران حرفه ای خود در بیش از 30 رویداد رنکینگ پیروز شده است. فهرست موفقیت های او شامل چهار قهرمانی جهانی و سه قهرمانی انگلستان است.

هیگینز که همواره به عنوان “جادوگر ویشاو” شناخته می شود، از سال 1996 تا 2012 در بین شش نفر برتر جهان قرار داشت! هیگینز که هنوز هم امروز در مسابقات حضور دارد، شش ماه محروم شد و در سال 2010 به پرداخت 75 هزار پوند جریمه نقدی محکوم شد!

8. مارک سلبی – Mark Selby

سلبی با نام مستعار “The Jester from Leicester” چهار بار قهرمان جهان و یکی از بازیکنان برجسته حال حاضر جهان است. سلبی علیرغم باخت در مسابقه، اولین بازیکن تاریخ شد که در فینال قهرمانی جهان در سال 2023 حداکثر ماکسیمم را ثبت کرد.


حتما برایتان جالب است : آموزش بازی بیلیارد پاکت


این بازیکن 39 ساله بیش از 20 برد در مسابقات رنکینگ به ثبت رسانده است، در حالی که او ششمین بازیکنی شد که تمامی حریفانشان را شکست داد. همچنین جالب است بدانید که مسابقات Triple Crown دو بار برنده شده است. او در ورزش های دیگر نیز توانمند است و در سال 2006 در مسابقات قهرمانی بیلیارد پاکت 8 توپ WEPF قهرمان شد. او اولین عنوان قهرمانی اسنوکر جهان را در سال 2014 به دست آورد و آخرین قهرمانی معتبر او در سال 2021 رقم خورد.

9. جیمی وایت – Jimmy White

وایت از جهات مختلفی به عنوان یکی از بهترین اسنوکر بازان جهان شناخته شده است، ولی هیچ وقت قهرمان جهان نشده است! فعالیت حرفه ای او در سال 1980 آغاز شد و این ستاره متولد لندن تا به امروز در 10 رویداد رنکینگ قهرمان شده است. جیمی در دهه 60 خود به عنوان “گردباد” شناخته می شود.

او یک رکورد چهار بار قهرمان بزرگسالان جهان است، اما شش شکست فینال قهرمانی اسنوکر جهان همچنان وایت را آزار می دهد. با این حال، در سال 1992، وایت تنها دومین بازیکنی بود که در The Crucible به حداکثر بریک دست پیدا کرد.

10. مارک ویلیامز – Mark Williams

زمانی که در مورد مارک ویلیامز حرف می زنیم، باید بدانیم که او یک بازیکن معمولی نیست! مارک یک شعبده‌ باز است که با توپ های اسنوکر جادو می‌ کند! او از انتخاب راه سخت هراسی ندارد، به این خاطر که تنها فردی است که ضربات باورنکردنی را به بهترین شکل بزند. او موفق شده است که در بیشتر از 40 فینال مختلف و معتبر رقابت کند و 3 بار در صدر رنکینگ جهانی اسنوکر ایستاده است.

مارک ویلیامز را به عنوان اولین فرد چپ دستی می‌ شناسند که توانسته خودش را به عنوان قهرمان جهان معرفی کند. با وجود این که نخستین قهرمانی او به سال 2000 برمی‌ گردد، مارک ویلیامز همچنان به افتخار آفرینی ادامه می دهد و بهتر است تا زمانی که بازی می کند، از دیدن بازی های او لذت ببریم.

11. جاد ترامپ – Judd Trump

جاد ترامپ، یکی دیگر از افرادی است که در لیست بهترین اسنوکر باز های جهان حضور دارد و متولد کشور انگلستان است. برای ستایش او کافی‌ است بدانید که وی، تنها فردی است که در یک فصل، بیشتر از 1 میلیون یورو از جوایز اسنوکر کسب کرده است.


پیشنهاد مطالعه : بیوگرافی جاد ترامپ


در سال 2017-2018 ترامپ موفق شد 8 عنوان قهرمانی کسب کند؛ تعداد جامی که ترامپ در این سال کسب کرد، برای بسیاری از بازیکنان اسنوکر، سال‌ ها طول خواهد کشید که بتوانند شاید آن ها را به دست آورند. از دیگر موفقیت‌ های او باید به 8 ماکزیمم بریک اشاره کرد که جاد در طول کارنامه‌ کاریش در مقابل رقیبان ثبت کرده است.

12. نیل رابرتسون – Neil Robertson

کارنامه‌ رابرتسون مثل رنگ موهایش درخشان است! دقت ضربات او و وسواسی که به نمایش می‌ گذارد، برای او منحصر به فرد است. او به شکلی به توپ ها ضربه می زند که گویا آخرین باری است که چوب را به دست می‌ گیرد! نیل متولد کشور استرالیاست.

او تنها کسی در رنکینگ اسنوکر دنیا است که موفق به دریافت سه‌ گانه‌ ارزشمند اسنوکر شده است، در حالی که ملیتی غیرانگلیسی دارد. چنانچه به دنبال‌ کردن مسابقات اسنوکر علاقه دارید، فکر نمی کنم بتوانید سالی را به یاد آورید که نیل رابرتسون حداقل یک عنوان معتبر در آن دریافت نکرده باشد و به همین دلایل است که اسم آن در لیست بهترین اسنوکر بازان جهان به چشم می خورد.

13. شان مورفی –  Shaun Murphy

شان مورفی در سال 2005 دومین بازیکن جوانی بود که در سن 22 سالگی به مقام قهرمان مسابقات جهانی دست یافت. مورفی انگلیسی یکی از ۱۱ بازیکنی بود که با پیروزی در مسابقات قهرمانی انگلستان و مسترز، سه گانه حرفه ای ها را به دست آورد.

او متولد 1982 و در سال 1998 بود که بین حرفه ای های جهان ورود کرد و در حال حاضر لقب شعبده باز را کسب کرده است و وی معروف به زدن توپ های راه دور است. تا امروز 573 بار سنچوری داشته که 7 مورد آن به 147 رسیده است.

14. ری ریردون – Ray Reardon

رِی ریردون در تاریخ 8 اکتبر سال 1932 به دنیا آمد و اسنوکرباز حرفه‌ ای بازنشسته اهل ولز به حساب می آید که با کسب 6 قهرمانی جهان در طول دهه ۱۹۷۰ بر این ورزش سلطه داشت و به عنوان یکی از برترین اسنوکربازان قرن 20 به حساب می آمد. فرم نیشخند و خالی بودن موهای دو سوی پیشانی‌ وی، باعث شده بود که علی‌ رغم خوش‌ مشربی، به او لقب دراکولا بدهند.


پیشنهاد مطالعه : اصطلاحات ورزش بیلیارد که باید حتما بلد باشید


لذا به همین خاطر بین بهترین اسنوکر بازان جهان باید از وی نیز نام می بردیم و درست است که قهرمانی های وی برای سال های دورتر است، ولی همچنان قهرمانی دنیاست و حائز اهمیت و قابل احترام است و وظیفه ماست که از این افتخار آفرینی ها یاد کنیم.

15. لوکا بریسل –  Luca Brecel

لوکا برسل اسنوکرباز حرفه‌ ای اهل بلژیک است که در سن 14 سالگی قهرمان مسابقات زیر ۱۹ سال اروپا شد و جوان ترین اسنوکربازی به حساب می آید که به سالن کروسیبل (محل برگزاری مسابقات جهانی اسنوکر) راه پیدا کرده است؛ این اتفاق در ۱۷ سالگی او و در مسابقات جهانی 2012 افتاد. جالب است بدانید که نخستین فینال رنکینگی برسل مسابقات مسترز 2016 آلمان بود که در آنجا مغلوب بازی را به گلد واگذار کرد. با قهرمانی در مسابقات قهرمانی چین در سال 2017، او به اولین بازیکن اروپایی خارج از بریتانیا تبدیل شد که قهرمانی یک تورنومنت رنکینگی را به رزومه خود اضافه می کند.

او همچنین قهرمان مسابقات اوپن اسکاتلند در سال ۲۰۲۱ و لیگ قهرمانی سال ۲۰۲۲ شده است. اوج شاهکار او در مسابقات قهرمانی جهان سال 2023 اتفاق افتاد؛ جایی که توانست با ارائه نمایشی بی‌ نظیر و از پیش روی برداشتن بزرگانی مثل مارک ویلیامز و سپس مدافع عنوان قهرمانی و بهترین اسنوکر باز تاریخ رونی اسالیوان و سپس پدیده‌ مسابقات سی جیاهوی به فینال مسابقات برسد و در ادامه مارک سلبی بزرگ را با نتیجه 18 بر 15 شکست دهد و برای اولین بار قهرمان مسابقات قهرمانی دنیا و یک تورنومنت تاج سه‌ گانه ای شود!

بیشترین بریک ماکسیمم (147) را چه کسی ثبت کرده است؟

  1. رونی اسالیوان : 15 بار
  2. جان هیگینز : 12 بار
  3. استیون هندری : 11 بار
  4. استوارت بینگام : 9 بار
  5. جاد ترامپ : 8 بار
  6. شان مورفی : 7 بار
  7. دینگ جونهوی : 6 بار
  8. مارک سلبی : 5 بار

در این مطلب همان طور که قول داده بودیم، لیست 15 تایی بهترین اسنوکر بازان جهان را به شما معرفی کردیم و در مورد افتخارات هر کدام از بازیکنان معرفی شده خدمتتان توضیح دادیم.

همچنین اگر دوست دارید در مورد مرتضی ترابی در مسابقات اسنوکر کیو اسکول تایلند هم بدانید، همین الان روی این لینک کلیک کنید.

شما بین بهترین اسنوکر بازان جهان به بازی کدامیک بیشتر علاقه دارید؟ (از نظر شما بهترین اسنوکر باز جهان کیست؟ نظر خودتان را در بخش دیدگاه ها بنویسید)

نویسنده: احسان رباط جزی (مدیر تولید محتوا)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *