آموزش بازی بیلیارد پاکت به زبان ساده

آموزش بازی بیلیارد پاکت

پاکت بیلیارد بین جوانان و حتی حرفه ای های بیلیارد بسیار پرطرفدار و محبوب است، چرا که بازی جذابی است، سریع می توان یک دست آن را بازی کرد و بیشتر بازیکنان مبتدی تا حرفه ای می توانند آن را بازی کنند و از آن لذت ببرند؛ بنابراین آموزش بازی بیلیارد پاکت بسیار پرتقاضاست و به همین دلیل از آکادمی بیلیارد کچ تصمیم گرفتیم به آموزش بازی بیلیارد پاکت از صفر تا 100 بپردازیم؛

آموزش بازی بیلیارد پاکت

بیلیارد یکی از بازی‌ ها و ورزش های مهیج، جذاب و سرگرم کننده ای است که طرفداران بسیار زیادی در ایران و جهان دارد؛ ما در مطلب قبل به آموزش مقدماتی اسنوکر پرداختیم و در این مطلب قصد داریم کمی بشتر در مورد پاکت بیلیارد یاد بگیریم. افراد زیادی این بازی/ورزش را برای سرگرمی و گذران وقت و عده ای دیگر آن را به صورت حرفه ای انجام می دهند، ولی جالب اینجاست که ورزش بیلیارد بیش از 600 سال قدمت دارد و زادگان آن اروپا بوده است!

اوایل کار، این بازی روی چمن انجام می شد و بازیکنان در این بازی به وسیله یک چوب، توپ‌ هایی که روی زمین قرار داشتند را به حرفه های کوچکی که در زمین ایجاد کرده بودند هدایت می کردند، اما در ادامه و با سرد شدن هوا، مردم تصمیم گرفتند این بازی را در داخل خانه و روی میز انجام دهند. در ادامه به این صورت ورزش بیلیارد در کشورهای گوناگون و مناطق مختلف توسعه یافت تا به صورت کنونی در ایران و دنیا بازی می شود و یک ورزش المپیکی به حساب می آید.

به صورت کلی، بازی‌ های بیلیارد به دو دسته تقسیم بندی می شوند که شامل بیلیارد کارام که در یک میز بدون حفره بازی می‌ شود و هدف آن برخورد کیو بال به سایر توپ ها و یا کناره‌ های میز یا همان باند است و بیلیارد پاکت که بر روی یک میز حفره دار بازی می‌ شود و هدف آن ضربه زدن به توپ‌ های رنگی به وسیله کیو بال و انداختن آن‌ ها در سبد یا همان حفره‌ های میز است. در این مطلب قصد داریم در مورد پاکت بیلیارد، سبک های مختلف آن و قواعد کلی بازی صحبت کنیم، پس همچنان همراه بمانید؛

پاکت بیلیارد چیست؟

بازی پول یا پاکت بیلیارد روی میز سبز/آبی رنگ بیلیارد انجام می شود و سوراخ‌ هایی روی آن تعبیه شده است که چهارتای آن در گوشه‌ ها و دوتای آن در وسط دو دیواره طولی قرار دارند که به آن‌ ها پاکت گفته می شود و عمل پاکت کردن یعنی وارد کردن توپ‌ ها در سوراخ‌ های تعبیه شده روی میز.


زندگی نامه نابغه اسنوکر جهان : بیوگرافی رونی سالیوان


به صورت کلی اگر توپی را به داخل یک پاکت هدایت کنید و توپ داخل پاکت قرار گیرد، به اصطلاح شما توپ مورد نظر را پاکت کرده اید و اگر خطایی مرتکب نشده باشید، می توانید بازی را ادامه دهید، تا جایی که دیگر نتوانید توپ مورد نظرتان را پات کنید یا مرتکب خطایی شوید و یا بازی در آن دست به اتمام برسد.

آموزش صحیح گرفتن چوب بیلیارد

برای این کار، قسمت ضخیم چوب را با دست غالب (دست غالب شما اگر راست دست هستید، دست راست است و برعکس) خود بگیرید و پشت دست تان را به سمت بالا ببرید و با انگشت اشاره و شصت دست دیگر، انتهای چوب را بگیرید و سعی کنید دور آن یک حلقه ایجاد کنید و در ادامه لبه دست تان را بر روی میز بگذارید.

آموزش درست ایستادن در بازی بیلیارد

پای غیر قالب خود را جلوتر از پای غالب بگذارید و در نظر داشته باشید که فاصله بین دو پا باید حدود 60 سانتی متر باشد. همچنین باید بالا تنه خود را کمی به سمت میز نزدیک کنید و برای کنترل بیشتر به سمت جلو خم شوید.

هدف گیری در بیلیارد پاکت چگونه است؟

به منظور هدف گیری درست باید به صورت زیر عمل کنید:

  1. ابتدا تصور کنید یک توپ نامرئی در کنار توپ هدف شما قرار دارد.
  2. سپس پشت توپ هدف رفته و در ذهنتان توپ هدف و توپ فرضی خود را هم راستای جهت پاکت قرار دهید.
  3. سپس به سمت توپ سفید رفته و روی ضربه قرار گیرید و سعی کنید در همان راستایی که در گام قبلی پیدا کردید، چوب را به سمت عقب ببرید و به سمت توپ فرضی ذهنی خود ضربه بزنید؛ به صورتی که کیوبال (توپ سفید) شما حرکت کنید و دقیقا در جای توپ فرضی شما قرار گیرد که پیش از این هم راستا با پاکت آن را تنظیم کرده بودید؛ بدین وسیله توپ هدف شما داخل پاکت قرار می گیرد و شما به همین شکل باید برای سایر توپ ها با شرایط قرارگیری مختلف، هدف گیری کنید.

انواع بازی های pool (پاکت بیلیارد)

سبک بازی POOL که با نام پاکت بیلیارد هم معروف است، دارای 3 حالت کلی است که شامل از 8 بال (eight ball)، 9 بال (nine ball) و 10 بال (ten ball) می شود که از لحاظ شکل بازی به یک دیگر شباهت دارند ولی از لحاظ قوانین بازی با یکدیگر تفاوت دارند.

آموزش پاکت بیلیارد

جالب است بدانید که مشهورترین و مرسوم ترین سبک بازی POOL بازی 8 بال است که در ایران هم طرفداران بسیار زیادی دارد. در ادامه این بخش، هر کدام از این 3 سبک بازی پاکت بیلیارد را بررسی کرده ایم؛

1. آموزش بازی ایت بال – eight ball

در بازی ایت بال 16 توپ وجود دارد که شامل هفت توپ تک رنگ که امتیاز 1 الی 7 را دارند و هفت توپ دو رنگ که امتیاز 9 الی 15 دارند و توپ مشکی که شماره 8 است. در این بازی هم مثل سایر بازی های بیلیاردی، از یک توپ سفید (کیوبال) برای ضربه زدن به دیگر توپ ها استفاده می شود، با این تفاوت که در بازی ایت بال، توپ مشکی (8) نقش بسزایی دارد. در ایت بال، با ضربه زدن توپ سفید به مثلث‌ های توپ‌ های رنگی، بازی به صورت رسمی آغاز خواهد شد.

در این حالت چنانچه هیچ توپی وارد پاکت نشود، نوبت به بازیکن حریف می رسد که به روی میز بیاید و شانس خود را امتحان کند، ولی چنانچه توپی داخل سوراخ ها افتاد، ادامه بازی همچنان دست شما خواهد بود؛ بنابراین شما باید یک توپ رنگی را انتخاب کرده و هدف خود را که تعیین کنید که به کدام حفره قرار است توپ را وارد کنید. توجه داشته باشید این توپ نباید توپ شماره 8 یا همان توپ مشکی باشد!

چنانچه به هدف خود دست پیدا کنید و بتوانید توپ را پاکت کنید، قادرید سایر توپ های رنگی را هم پشت سر هم وارد پاکت کنید و در انتها که تمام توپ‌ ها پاکت شد و تنها توپی که از سری توپ های شما باقی مانده بود، توپ شماره ۸ بود، باید این توپ را با ذکر پاکتی که قصد فرود توپ 8 را دارید، پات کنید. در این بازی نهایتا کسی برنده است که بتواند ایت بال را پاکت کند. در این بازی بایستی توپ هدف را تعیین کنید، چرا که اگر توپ‌ های هدف وارد سوراخ نشوند، شما مرتکب خطا می شوید.

توجه داشته باشید که نحوه چینش توپ‌ ها روی میز در ابتدای بازی، باید به شکل مثلث باشد. این مثلث باید موازی با عرض میز بیلیارد و دقیقا مماس با یک چهارم میز قرار گیرد. پس از این که مثلث را به وسیله ابزار پلاستیکی مخصوص به این کار چیدید، باید توپ سفید یا همان کیوبال را در یک چهارم آخر میز بیلیارد قرار دهید و آماده ضربه شوید.

در ادامه شما باید بتوانید با استفاده از این توپ سفید، ضربه محکمی به توپ های به شکل مثلث چیده شده وارد کنید تا توپ ها از هم جدا شده و پخش شوند؛ البته شایان ذکر است که توپ سفید می‌ تواند در هر کجای دیگر قرار بگیرد و با هر زاویه‌ ای ضربه بزند. بعد از شکستن مثلث، اگر ایت بال پاکت شود، باید بازی را مجددا شروع کنید، در غیر این صورت، تحت هر شرایطی بازی ادامه پیدا می کند.

2. آموزش بازی ناین بال – nine ball

بازی ناین بال یکی دیگر از بازی های پرطرفدار بین جوانان است که در آموزش بازی بیلیارد پاکت باید به آن اشاره کنیم؛ یکی از دلایلی که محبوبیت این بازی بین ورزشکاران را به همراه داشته است، سبک چند نفره بودن آن است؛ نکته مهم دیگر این که این بازی هیچ محدودیت سنی ندارد، بنابراین همه می توانند قوانین آن را فرا بگیرند و لحظات هیجان انگیز و جذابی را در کنار یکدیگر تجربه کنند.

این بازی به قدری جذاب است که اگر یک بار بازی کنید، تا ساعت ها به نحوه بازی و قوانین آن فکر خواهید کرد و دوست دارید مجددا با دوستانتان به دور میز جمع شوید! بازی بیلیارد 9 بال اندک با بازی 8 بال کمی متفاوت است. این بازی در زمان کوتاهی قابل انجام است و حتی در استراحت های کوتاه مدت سرکار نیز می توانید آن را بازی کنید.

مجموع توپ های این بازی 10 عدد با رنگ های گوناگون است و در آن توپ سفید نیز وجود دارد که برای نشانه گیری و ضربه زدن به سایر توپ ها کاربرد دارد. همچنین بازی با ضربه زدن به این توپ شروع می شود. رنگ سفید این توپ هم به این خاطر است که با سایر توپ ها اشتباه گرفته نشود و به سادگی قابل تشخیص باشد.

در بازی ناین بال، سایر توپ ها از شماره 1 الی 9 رنگ بندی و شماره گذاری شده اند. رنگ بندی توپ ها بدین شکل است که رنگ شماره 1 تا 8 به ترتیب زرد، آبی، قرمز، بنفش، نارنجی، سبز، جگری و مشکی می باشد. شماره 9 هم به رنگ زرد است. جالب است بدانید که همه توپ های 1 تا 8 به طور یکدست و کامل رنگ بندی شده اند اما توپ شماره ۹ دارای نوار رنگی زرد و سفید است که آن را از سایر توپ ها متمایز می کند.

نهایتا بازیکنان باید از طریق توپ سفید، به سایر توپ ها یا به دیواره میز به شکلی ضربه بزنند که باعث افتادن توپ ها به داخل پاکت شود. نکته مهم اینجاست که توپ ها باید به ترتیب وارد پاکت شوند و توپ شماره 9 آخرین توپی است که باید آن را پاکت کنید. در نهایت بازیکنی که بتواند توپ شماره 9 را وارد پاکت کند، برنده بازی لقب خواهد گرفت.

3. اموزش بازی تن بال – ten ball

در یکی دیگر از زیر شاخه های pool که شامل آموزش بازی بیلیارد پاکت می شود، به سبک تن بال می رسیم. این بازی شبیه ناین بال است ولی با 10 عدد توپ بازی می شود و نسبت به ناین بال اندکی دشوارتر است. نکته جالب این که این بازی در تمامی تورنومنت های مهم و بین المللی دیده می شود و از بازی های اصلی رشته های بیلیاردی به حساب می آید.

در بازی تن بال، 10 توپ به عنوان توپ هدف و یک کیوبال داریم که کلا شامل 11 توپ می شود. چیدمان توپ ها در بازی تن بال به بازی ایت بال شبیه است و تنها تفاوت اینجاست که تعداد توپ ها در بازی ایت بال بیشتر می باشد. توپ شماره 10 در چیدمان این بازی بایستی در وسط قرار بگیرد، همچنین توپ شماره 1 باید مثل ایت بال و ناین بال در نوک مثلث قرار گیرد.

کیوبال هم رو به روی توپ های هدف و بر روی نقطه ای که برای آن در نظر گرفته شده است قرار می گیرد. تا اینجا همه چیز به ایت بال شباهت دارد، ولی در بخش قوانین، شاهد تفاوت های این سبک هستیم. لذا پس از این که توپ ها سر جای خود قرار گرفتند، هیچ بازیکنی حق ندارد به توپ ها دست بزند و این یک قانون است!

از طرفی پیش از ضربه شروع، باید تعیین نوبت انجام شود. نکته مهم اینجاست که در مسابقات رسمی، به صورت معمول بازیکنی که رنک کمتری دارد، بازی را شروع می کند ولی در مسابقات غیر رسمی و دوستانه، اغلب شاهد قرعه کشی و یا توافق بر سر شروع کننده بازی هستیم. بدین منظور که بازیکن ضربه شروع را بزند، باید کیوبال را در هر نقطه ای قبل از string line که می خواهد قرار بدهد.

ضربه شروع باید به شکلی باشد که یا یک توپ را وارد پاکت کند و یا حداقل 3 توپ به باندها برخورد کنند. در این شرایط ضربه درست تلقی خواهد شد. لذا چنانچه شرایط بالا را شاهد نبودیم، مجددا باید توپ ها را چید و بازیکن باید مجددا به توپ ها ضربه بزند. توجه داشته باشید که اگر در ضربه شروع، توپ شماره 10 به شکل قانونی وارد پاکت شود، بازیکنی که این ضربه را زده است پیروز خواهد شد و بازیکن ضربه زننده، در همان ابتدای بازی برنده می شود!

پس از این که ضربه شروع به شکلی درست زده شد، بازی ادامه پیدا خواهد کرد. قانون کلی بازی این است که پس از این که تمام توپ ها وارد پاکت شد، نوبت به توپ 10 می رسد. این نکته را باید در نظر داشت که اگر پیش از این که همه توپ ها در پاکت قرار گیرند، توپ 10 به شکل صحیح وارد سبد شود، بازیکن بازی را خواهد برد. در بازی تن بال قوانین مثل بازی ناین بال است و تغییرات کمی در آن دیده می شود که در راستای جذاب تر کردن و سخت تر کردن بازی لحاظ شده است.

مثل بازی ناین بال، چنانچه بخواهید به توپی ضربه بزنید، کیوبال ابتدا بایستی به توپی که کمترین شماره را روی میز دارد ضربه وارد کند و در ادامه به توپ هدف برخورد کند. جالب است بدانید که بازیکن در بازی های رسمی به هر توپی که بخواهد ضربه بزند، باید آن را اعلام کند و در غیر این صورت ضربه خطا به حساب می آید! همچنین اگر در طول بازی یک بازیکن 3 بار مرتکب خطا شود، بازی را واگذار خواهد کرد.

نکته : به صورت معول بازیکنانی که به pool علاقه دارند، تمامی سبک های ایت بال، ناین بال و تن بال را بلد هستند و بازی می کنند.

همان طور که قول داده بودیم، در این مقاله به آموزش بازی بیلیارد پاکت پرداختیم؛

امیدواریم که انواع سبک های پاکت بیلیارد و نکات کلی در مورد آن را یاد گرفته باشید، ولی اگر سوال یا ابهامی در مورد بیلیارد پاکت داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ دهیم؛

در پایان همچنین اگر دوست دارید در مورد استیو دیویس که او را پدر اسنوکر مدرن می دانند نیز بدانید، این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

 

نویسنده: احسان رباط جزی(مدیر محتوا سایت)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *