آموزش مقدماتی اسنوکر به زبان ساده

آموزش مقدماتی اسنوکر

اگر به ورزش های بیلیاردی و به خصوص اسنوکر علاقه داشته باشید، مطمئنا به دنبال روشی هستید تا بتوانید مقدمات و نکات اولیه این بازی مهیج و جذاب را یاد بگیرید، ولی مطمئنا آموزش کاربردی و مناسبی را پیدا نکرده اید! در این مطلب از آکادمی بیلیارد کچ قصد داریم تا به آموزش مقدماتی اسنوکر بپردازیم و هر نکته مهمی که در مورد نحوه ایستادن، امتیازبندی توپ ها، قوانین اولیه بازی، نحوه انتخاب برنده و بازنده، خطاهای رایج و … باید بدانید را به شما به زبان ساده آموزش دهیم؛

پس از این فرصت به دست آمده استفاده کنید و همین الان نکات اولیه بازی اسنوکر را کاملا رایگان یاد بگیرید.

آموزش مقدماتی اسنوکر

اسنوکر یکی از جذاب ترین ورزش هایی است که در عین این که شاید در نگاه اول ساده به نظر آید، نیاز به آمادگی جسمانی و ذهنی بسیار بالایی دارد؛ اگر آشنایی کمی با بازی های بیلیاردی و ورزش اسنوکر دارید و تنها در اخبار و تلویزیون چیزهایی در مورد آن شنیده و دیده اید و در حال حاضر در حال مطالعه این مطلب هستید، مطمئنا علاقه درونی به بازی اسنوکر دارید که ترغیب شده اید تا در مورد آن اطلاعات کسب کنید و آن را یاد بگیرید؛ پس درست آمده اید و تا انتها همراه بیلیارد کچ بمانید.

در ابتدا باید گفت که اسنوکر یکی از ورزش های زیرمجموعه رشته های بیلیاردی است که پرطرفدارترین و جذاب ترین آن ها نیز به حساب می آید و همواره مسابقات جهانی، آسیایی، کشوری و استانی آن در کشورهای مختلف برگزار می شود و بازیکنان سطوح مختلف، توانایی های بیلیاردی خود را در این رقابت ها محک می زنند. پس شما در مسیر علاقه مندی به ورزش شیرین اسنوکر، تنها نیستید و اسنوکر در دنیا و به خصوص ایران، طرفداران همیشگی بسیار زیادی دارد.

اگر بخواهید اسنوکر بازی کنید، باید امتیاز توپ ها، قوانین کلی بازی، نحوه ایستادن پشت توپ، هدف بازی، نحوه امتیاز گیری و شروع مسابقه، خطاهایی که نباید مرتکب آن شوید و … را ابتدا به صورت تئوری بدانید تا در زمان آموزش حضوری و یا بازی کردن با مشکلی مواجه نشوید و تسلط بیشتری بر بازی داشته باشید؛ در همین راستا در این مقاله تصمیم گرفتیم آموزش مقدماتی اسنوکر را برای شما آماده کنیم تا دید خوبی نسبت به ورزش اسنوکر پیدا کنید.

اصطلاحات بازی اسنوکر

پات کردن : این اصطلاح به معنی پاکت کردن توپ (انداختن توپ به صورت قانونی داخل پاکت/سوراخ) است.

فول/خطا/پیتوک : اگر خلاف قوانین بازی، مرتکب اشتباهی شویم، خطا به حساب می آید و بر حسب نوع خطای انجام شده، به امتیاز حریف اضافه خواهد شد.

اصطلاح ماکس در بیلیارد : اصطلاح ماکس/ماسک (در ایران کاربرد دارد) یا اسنوکر شدن به وقتی گفته می شود که شما توپ هدف را در تیر راس نداشته باشید و نتوانید به صورت مستقیم بدون این که توپ کیوبال به توپ دیگری برخورد کند، به توپ هدف خود ضربه بزنید.

باند یا کوشن : ضربه گیرهای الاستیک که بر روی تمام ریل های میز بیلیارد نصب می شود و به صورت معمول از لاستیک مصنوعی ساخته می شوند تا با برخورد توپ به آن، توپ به عقب باز نگردد و سرعت متوسط خود را حفظ کند.

پل : به حالت قرار گیری دست روی میز اسنوکر در راستای قرارگیری چوب اسنوکر به صورت استاندارد روی دست، پل گفته می شود.

فریم : به یک دست بازی اسنوکر، فریم گفته می شود؛ تعداد فریم در مسابقات مختلف می تواند متفاوت باشد.

امتیاز توپ های اسنوکر

به صورت کلی در اسنوکر 22 توپ داریم که شامل 15 توپ قرمز، 6 توپ رنگی و یک توپ سفید ( اسم توپ سفید بیلیارد کیوبال است – توپی که به وسیله آن به سایر توپ ها ضربه می زنیم) می شود. امتیاز توپ های بیلیارد به شرح زیر است:

  • توپ قرمز = 1 امتیاز
  • توپ زرد = 2 امتیاز
  • توپ سبز = 3 امتیاز
  • توپ قهوه ای = 4 امتیاز
  • توپ آبی = 5 امتیاز
  • توپ صورتی = 6 امتیاز
  • توپ مشکی = 7 امتیاز

هدف در بازی اسنوکر چیست؟

در کنار این که از بازی/ورزش اسنوکر لذت می بریم، همواره بازی اسنوکر یک هدف را دنبال می کند و آن هم جمع آوری امتیاز بیشتر توسط بازیکنان و برنده شده یک دست از بازی و در ادامه برنده شدن کل بازی است.

برای انجام بازی باید ابتدا یک توپ قرمز (1 امتیازی) را وارد پاکت کنید تا اجازه داشته باشید به یک توپ رنگی (به دلخواه خودتان) ضربه بزنید و اگر توپ رنگی را هم پاکت کنید، مجددا باید یک قرمز و اگر پاکت شد امکان این را دارید که به یک توپ رنگی ضربه بزنید و الی آخر.

در واقع همه بازیکنان اسنوکر در تلاشند تا امتیاز بیشتری کسب کنند، خطای کمتری مرتکب شوند (خطا باعث کسر امتیاز از بازیکن خطاکار خواهد شد) و فرصت کمتری برای بازی و کسب امتیاز به رقیب خود بدهند تا در نهایت بتوانند گیم (دست/بازی) را به نفع خود به اتمام برسانند و در انتها با بردن دست های متوالی، برنده بازی شوند.

یک فریم/دست از بازی زمانی به اتمام می رسد که تمام توپ ها داخل پاکت قرار گرفته باشد و یا اخلاف امتیازی ایجاد شده باشد که بازیکن مقابل ترجیح دهد به بازی ادامه ندهد و شکست را بپذیرد. در نظر داشته باشید که اگر یک بازی 17 دست داشته باشد، اولین بازیکنی که 9 فریم را برنده شود، برنده کل بازی لقب خواهد گرفت.

تجهیزات لازم برای بازی اسنوکر

در راستای آموزش مقدماتی اسنوکر باید گفت که بازی اسنوکر یک بازی دو نفره است و اندازه توپ ها و میز اسنوکر استاندارد و مشخص می باشد. میز اسنوکر با ماهوتی سبز رنگ پوشیده شده است و 6 سوراخ دارد که برای پاکت کردن توپ ها باید استفاده شوند.

میز اسنوکر به دو قسمت بالایی و پایینی تقسیم می شوند که در بخش بالایی، توپ های قرمز، صورتی و مشکی قرار می گیرند؛ توپ آبی در مرکز زمین و در قسمت پایینی میز، یک خط دیده می شود که به آن خط بالک گفته می شود و توپ های زرد، قهوه ای و سبز به ترتیب روی آن قرار می گیرند و یک نیم دایره مانند نیز روی خط بالک کشیده می شود که منطقه D نام دارد.

نحوه شروع بازی اسنوکر

در زمان شروع بازی، تمامی توپ ها باید سر جای مشخصی قرار گیرند و سپس می توان بازی را شروع کرد. شما در بازی اسنوکر به وسیله چوب اسنوکر به توپ کیوبال (سفید) ضربه می زنید تا توپ سفید به یک توپ قرمز یا رنگی برخورد کند و داخل پاکت قرار بگیرد تا بدین وسیله شما امتیاز کسب کنید و بتوانید بازی را ادامه داده و پیروز شوید.

آموزش اسنوکر

در ابتدای بازی با شیر یا خط مشخص می شود که چه کسی بریک (در اینجا به معنی ضربه اول به توپ های چیده شده برای شروع بازی) را انجام دهد و بازی را شروع کند. برای این که بازکین بریک کننده باید توپ کیوبال (سفید) را در منطقه D قرار می دهد و به سمت مثلث توپ های قرمز، ضربه می زند و بدین وسیله فریم اسنوکر به صورت رسمی آغاز می شود.

قوانین کلی اسنوکر

  1. بدن و لباس بازیکن نباید به هیچ عنوان با توپ ها برخورد داشته باشید و تنها نوک چوب است که می تواند با شار اسنوکر برخورد داشته باشد.
  2. نباید توپ به خارج از زمین پرتاب شود؛ اگر این اتفاق رخ دهد، توپ های قرمز جایگزین نمی شوند ولی توپ های رنگی به محل قرار گیری مخصوص به خود باز می گردند.
  3. در زمان ضربه زدن به توپ، حتما باید نقطه اتصالی به زمین داشته باشید؛ قسمتی از پا روی زمین باشد.
  4. توپ سفید تحت هیچ شرایطی نباید داخل پاکت بیفتد.
  5. در زمان ضربه زدن، باید تمامی توپ ها ثابت باشند تا بتوانید ضربه خود را بزنید.
  6. اگر به توپ سفید ضربه زدید و به هیچ توپی برخورد نکرد، مرتکب خطا شده اید و 4 امتیاز برای حریفتان منظور خواهد شد.
  7. ضربه هایی که با چوب اسنوکر به کیوبال می زنید، نباید حمل توپ به حساب آید و داور در این خصوص تصمیم گیرنده است.
  8. اگر نقطه مشخصه برای یک توپ رنگی، به وسیله توپ دیگری اشغال شده باشد، توپ را باید در بالاترین نقطه ممکن میز در امتداد همان نقطه جایگذاری کرد؛ اما اگر همه نقاط اشغال بود، توپ را باید در نزدیک ترین محل نسبت به محل اختصاصی خود جایگذاری کنید.
  9. زمانی که توپ ها در مسیر یکدیگر قرار دارند، در زمان ضربه زدن باید توپی که می خواهید به آن ضربه بزنید را مشخص کنید؛ به خصوص اگر بخواهید به توپ های رنگی ضربه بزنید. برای این کار باید رنگ توپ مورد هدف خود را خطاب به داور ذکر کنید.
  10. به عنوان یک قانون نانوشته، برای این که بتوانید بریک بیشتری ثبت کنید، امتیاز بیشتری بگیرید و شانس خود برای برد را افزایش دهید، باید توپ های قرمز را با توپ های رنگی امتیاز بالا پات کنید تا بتوانید بدین صورت امتیاز بیشتری کسب کنید. برای مثال یک قرمز (1 امتیاز) بزنید و در ادامه کیوبال را در محلی کنترل کنید که بتوانید به توپ مشکی (7 امتیاز) که بیشترین امتیاز را دارد، ضربه بزنید.

در این پست سعی داشتیم به زبان ساده به آموزش مقدماتی اسنوکر بپردازیم.

امیدوارم از آموزش مقدماتی اسنوکر نهایت استفاده را برده باشید و توانسته باشیم موضوع را کاملا عامیانه منتقل کنیم.

در پایان هر سوال یا ابهامی در مورد بیلیارد و به ویژه بازی محبوب اسنوکر داشتید، در بخش دیدگاه ها بنویسید تا تیم بیلیارد کچ در اولین فرصت به آن پاسخ دهد؛

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *