اسنوکر ایرانی چیست و چه قوانینی دارد؟

اسنوکر ایرانی چیست

آیا می دانید اسنوکر ایرانی چیست و چطور بازی می شود؟ اسنوکر به سبک ایرانی از آن دسته از بازی هایی است که از اوایل ورود بازی بیلیارد و اسنوکر به ایران، بین اسنوکربازان جایگاه خاصی داشته و دارد؛ اما امروزه کمتر از آن می شنویم و کمتر شاهد آموزش اسنوکر ایرانی هستیم و همین موضوع باعث شد تا در این مقاله به این بپردازیم که اسنوکر ایرانی چیست و چه قوانینی دارد و نحوه امتیازگیری و بازی به چه صورت است، پس اگر ذره ای به اسنوکر و ورزش های بیلیاردی علاقه دارید، این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید!

اسنوکر ایرانی چیست

بازی اسنوکر یکی از محبوب‌ ترین و معروف‌ ترین بازی‌ های ورزشی دنیا است که در بسیاری از کشورها طرفداران زیادی دارد. این بازی در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته و بازیکنان حرفه‌ ای و هوازی این ورزش را دنبال می‌ کنند. بازی اسنوکر به سبک ایرانی نیز یک شکل خاص از این ورزش است که به تدریج در کشور متداول شده است.


حتما برایتان جالب است : اسنوکر شوت اوت چیست


اسنوکر به سبک ایرانی در واقع نسخه‌ ای تغییر یافته از بازی اصلی اسنوکر است. این نوع بازی در ایران به دلیل قوانین و قواعد خاص خود جذابیت بیشتری برای بازیکنان دارد. قوانین اسنوکر به سبک ایرانی نیز نسبت به اسنوکر اصلی تغییراتی را تجربه کرده است.

در این نوع بازی، هر بازیکن باید به ترتیب و بدون اشتباه توپ‌ ها را به چهار گوشه میز و یک توپ رنگی وارد کند. تفاوت مهم دیگر در این نوع بازی این است که در صورتی که بازیکنی توپ رنگی را به طور مستقیم وارد کند، امتیاز بیشتری به او تعلق می‌ گیرد. همچنین، در اسنوکر به سبک ایرانی امتیاز بیشتری به بازیکنی تعلق می‌گیرد که توپ‌ها را با قدرت و دقت بیشتری وارد کند.

بازی اسنوکر به سبک ایرانی برخلاف اسنوکر اصلی، بیشتر در سطح محلی و کشوری انجام می‌ شود و مسابقات و رقابت‌ های مختلفی برای این نوع بازی برگزار می‌ شود. این بازی به دلیل قوانین خاص و جذاب خود، به عنوان یک ورزش رایج در ایران شناخته می‌ شود و هر ساله بازیکنان جوان و حرفه‌ ای به جهت بهبود مهارت‌ های خود در این ورزش تمرین می‌ کنند.

در نهایت، بازی اسنوکر به سبک ایرانی یکی از نمادهای ورزشی کشور است و به دلیل تغییرات خاص در قوانین و قواعد آن، مورد توجه و علاقه بازیکنان و علاقه‌ مندان به ورزش اسنوکر قرار گرفته است. این بازی نه تنها جذابیت و هیجان بالایی دارد بلکه به بازیکنان امکان می‌ دهد تا مهارت‌ های خود را در این ورزش بهبود دهند و در رقابت‌ های مختلف شرکت کنند. در مورد این که اسنوکر ایرانی چیست در ادامه بیشتر توضیح داده ایم؛

نکات مهم درباره اسنوکر ایرانی

به صورت کلی قوانین کلی بازی اسنوکر، در اسنوکر ایرانی نیز حاکم است و امتیاز توپ ها نیز به همان اندازه در نظر گرفته شده است ولی این تفاوت بزرگ دیده می شود که به جای 15 توپ قرمز پشت توپ صورتی، از 6 توپ قرمز، به صورت پک مثلثی پشت توپ صورتی (توپ 6) استفاده می شود.


حتما برایتان جالب است : بهترین اسنوکر بازان جهان – لیست ۱۵ تایی


نکته مهم دیگر این که اگر اسنوکر 6 توپ را به صورت رسمی انگلیسی بازی کنید، پک مثلثی 6 توپ قرمز، پشت توپ صورتی به صورت مماس قرار می گیرد ولی در اسنوکر 6 توپ ایرانی، پک مثلثی 6 توپ قرمز، با فاصله تقریبی یک توپ از توپ صورتی جایگذاری می شود به صورتی که بازیکنان بتوانند توپ صورتی را به دو پاکت کرنر (گوش های میز) پات کنند.

قوانین شروع بازی در اسنوکر ایرانی

حال که تقریبا دریافتید که اسنوکر ایرانی چیست ، بهتر است قوانین شروع بازی را باهم مرور کنیم؛ بازیکن نخست، بریک را انجام می دهد و هر بازیکنی که بتواند یک توپ قرمز را پات کند (داخل پاکت قرار دهد)، اصطلاحا آزاد می شود و می تواند با توجه به موقعیت قرارگیری توپ سفید (کیوبال)، هر توپ رنگی که شرایط بهتری داشت را پات کند!

این قانون، با اسنوکر رسمی متفاوت است؛ چرا که در بازی اسنوکر رسمی، شما به ازای هر یک توپ قرمزی که پات می کنید، اجازه خواهید داشت یک رنگی پات کنید ولی در اسنوکر ایرانی، قوانین پات کردن توپ و جمع آوری امتیاز با اسنوکر رسمی انگلیسی متفاوت است و شاید همین موارد است که این بازی را جذاب و متفاوت کرده است.

نکته : درست است که شما می توانید بعد از پات کردن یک توپ قرمز، به تمامی توپ ها دسترسی داشته باشید و امتیاز آن ها را پی در پی به جمع امتیازهای خود اضافه کنید، ولی باید در نظر داشته باشید که از یک نقطه، بیش از 3 بار نمی توانید توپ پات کنید؛ این بدین معنی است که شما یک قرمز انداخته اید و می خواهید توپ آبی را پات کنید، اگر توپ آبی را 3 بار پشت هم داخل پاکت قرار دهید، برای بار چهارم نمی توانید از توپ آبی برای کسب امتیاز استفاده کنید، چرا که از نقطه آبی (توپ 5)، 3 بار برای کسب امتیاز استفاده کرده اید و باید برای پاکت کردن سایر توپ ها از سایر نقطه ها اقدام کنید که با این محدودیت مواجه نشده اند.

نکته : جالب است بدانید که شما می توانید در اسنوکر ایرانی، بدون این که محدودیت های امتیازی و زمانی داشته باشید، حتی تا 1000 امتیاز پیش روی کنید و بعد از پات اولین قرمز، بدون این که دیگر قرمزی بزنید، با توپ های رنگی به کسب امتیاز بپردازید.

قوانین کلی بازی اسنوکر ایرانی

اگر یک قرمز پات کنید و سپس توپ رنگی را داخل پاکت قرار دهید، به صورت عادی نوبت به توپ قرمز دیگر می رسد؛ البته همان طور که گفتیم، شما می توانید دیگر قرمزی نزنید و با توپ های رنگی بازی را ادامه دهید ولی این به شرطی است که قرمز مورد نظر، در حالت اسنوکر یا فری بال قرار نگرفته باشد.

حالت اسنوکر زمانی است که شما از روبرو توپ هدف خود را در تیر راس نداشته باشید و حالت فری بال نیز حالتی است که دو سمت توپ هدف در نوبت خود را نتوانید بزنید و در واقع به صورت مماس، دو سمت توپ هدف را نتوانید ببینید.


حتما برایتان جالب است : اصطلاحات ورزش بیلیارد که باید حتما بلد باشید


حال اگر توپ قرمز در نوبتی، در حالت اسنوکر یا فری بال قرار بگیرد، بازیکن مورد نظر تنها باید به قرمز ضربه بزند و این قانون که می تواند از توپ های رنگی استفاده کند، دیگر معنایی پیدا نخواهد کرد و در این صورت، بازیکن از حالت آزاد در می آید.

این قانون برای این است که بازیکن مقابل بتواند با قرار دادن حریف در موقعیت اسنوکر یا فری بال، از کسب امتیاز بیشتر توسط آن جلوگیری کند و از طرفی دیگر، به دلیل سخت تر شدن ضربه به علت شرایط خاص قرارگیری قرمز، بازیکن باید از مهارت های خود در راستای ضربه زدن به توپ قرمز اسنوکر شده و یا توپی که در حالت فری بال قرار گرفته است، استفاده کند و این به جذابیت های بازی اضافه خواهد کرد.

قوانین مهم کسب امتیاز در اسنوکر ایرانی

همان طور که گفتیم، شما می توانید پس از پات کردن اولین قرمز، بدون نوبت از سایر توپ های رنگی برای کسب امتیاز استفاده کنید ولی نکته مهم اینجاست که شما اگر بتوانید توپ های رنگی مورد هدف خود را پات کنید، امتیاز آن را دریافت خواهید کرد ولی اگر به هر دلیلی نتوانید توپ هدف خود را پات کنید، امتیاز آن توپ و ضربه برای حریف منظور خواهد شد و این در واقع امتیاز منفی برای شما به حساب می آید که در تلاش برای کسب امتیاز بیشتر هستید.

برای مثال شما یک قرمز پات می کنید و در ادامه به سراغ توپ آبی می روید و 2 بار پشت سر هم آن را پات می کنید و امتیاز آن را به دست می آورید و در ادامه قصد دارید تا از آخرین شانس خود برای کسب امتیاز از آبی استفاده کنید و برای سومین بار آن را پات کنید ولی توپ آبی شما در پاکت قرار نمی گیرد و بدین وسیله، امتیاز توپ آبی که 5 می باشد، برای حریف شما منظور خواهد شد.

نکته : اگر توپ در نوبتی داشته باشید که الزاما باید به آن ضربه بزنید و حق انتخابی در ضربه زدن به آن نداشته باشید، اگر پس از ضربه، توپ درون پاکت قرار نگیرد، شما امتیازی کسب نمی کنید ولی امتیازی هم به حریف اختصاص داده نخواهد شد و قانون بالا برای توپ های در نوبت که شما باید لزوما برای ادامه بازی به آن ضربه بزنید، صدق نمی کند.

نکته : فرض کنید که شما در حال استفاده از آزادی خود هستید و توپ های رنگی را یکی پس از دیگری داخل پاکت قرار می دهید؛ حال در نظر بگیرید که شما توپ در نوبت که فرضا زرد است را با استفاده از ضربه ای که می زنید، ماسک می کنید، در این صورت اگر نوبت حریف فرا برسد، می تواند از آپشن فری بال استفاده کند و بنابراین ماسک کردن توپ در نوبت با استفاده از ضربات خارج از نوبت، امکانپذیر نمی باشد و حریف در این شرایط می تواند از سایر توپ های روی میز برای ادامه بازی استفاده کند و الزام ضربه زدن به توپ در نوبت دیگر وجود نخواهد داشت.

پایان بازی اسنوکر ایرانی چگونه است؟

در انتهای بازی که فرضا تنها توپ صورتی و مشکی روی میز باقی مانده است، شما در صورتی که فری بال باشید، می توانید با توپ مشکی، صورتی را ماسک کنید که این موضوع تنها در انتهای بازی امکان پذیر است.


حتما برایتان جالب است : آموزش مقدماتی اسنوکر به زبان ساده


در انتها و پس از پات کردن همه توپ های روی میز، بازیکنی برنده خواهد بود که امتیاز بیشتری نسبت به حریف خود کسب کرده باشد. البته در این موارد، قوانین کلی اسنوکر حاکم است و اگر اختلاف امتیاز بیش از اندازه بالا باشد، بازیکن مقابل می تواند باخت را بپذیرد و از ادامه بازی خودداری کند و بدین وسیله برنده بازی مشخص خواهد شد.

در این مطلب همان طور که قول داده بودیم، به این موضوع پرداختیم که اسنوکر ایرانی چیست و چه قوانینی دارد.

همچنین اگر دوست دارید بیوگرافی رونی سالیوان (نابغه اسنوکر جهان) را مطالعه کنید، همین الان روی این لینک کلیک فرمایید.

حال که می دانید اسنوکر ایرانی چیست و چطور بازی می شود، فکر می کنید به این بازی علاقه ای دارید یا خیر؟ (شخصا به بیلیارد علاقه بیشتری دارید یا اسنوکر؟)

نویسنده: احسان رباط جزی (مدیر تولید محتوا)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *